لذت از هوشبری با وبلاگ اکسیژن

لذت از هوشبری با وبلاگ اکسیژن
اکسیژن اولین وبلاگ تخصصی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان  
قالب وبلاگ

 


تهويه به معناي ورود و خروج گازها از طريق ريه‌ها مي‌باشد به هر روشي كه انجام تهويه توسط تجهيزات مكانيكي صورت گيرد به آن تهوية مكانيكي گويند . در تهوية مصنوعي ورود و خروج گازها به ريه‌ها از طريق تغيير در فشار داخل يا خارج توراكس صورت مي‌گيرد .

هدف تهوية مصنوعي درمان بيماري ريوي نيست بلكه با برقراري تهوية مصنوعي و حمايت از ريه‌ها تا زمان رفع علت زمينه ساز نيازهاي تهويه‌اي و اكسيژناسيون بيمار تأمين مي‌گردد.

مهمترين اهداف تهوية مصنوعي:

حفظ و برقراري تهوية مناسب آلوئولي جهت جذب o2 و دفع co2 تحويل o2 با غلظت مورد نظر جهت جلوگيري از هايپوكسي

تجویز گاز تحت فشار مثبت به منظور افزایش حجم ریه ها و کاهش ابتلا به اتلکتازی

اعمال فشار مثبت در انتهاي بازدم (peep) بمنظور جلوگيري از كلاپس راههاي هوايي و بهبود اكسيژناسيون

برقراري و حفظ تنفس با طرح تهويه‌اي مناسب

برقراري مجدد تنفس در بيماراني كه دچار ايست تنفسي شده‌اند يا بيماراني كه سيستم تنفسي توانايي كامل در دفع Co­2 و جذب O2 راندارد.

در نارسایی حاد تنفسی با علایم PaCO2>50mmHg همراه با PH>7/3 به منظور پیشگیری از بروز اختلال در سطوح سلولی خصوصا آسیب های غیر قابل بازگشت سلول های مغزی 

به عنوان درمان كمكي در بيماران مبتلابهCOPDکه دچارحملات نارسایی تنفسی شده اند

به عنوان درمان کمکی در مواری که قفسه سینه و ریه هها تحت فشار قرار گرفته باشند

انواع ماشینهای تنفس مصنوعی:

بطورکلی ماشینهای تهویه مصنوعی به دونوع ونتیلاتورهای فشارمنفی وونتیلاتورهای فشارمثبت تقسیم بندی میشوند.

ونتیلاتورهای فشارمنفی:

نخستین ماشینهای تهویه مصنوعی بودندکه دراپیدمی پولیومیلیت طرح ریزی واستفاده شدوتهویه به صورت غیرتهاجمی می باشداین ونتیلاتورها به شکل محفظه ای است که تمام قسمتهای بیماربجزسروگردن رامی پوشانددرزمان دم هوای داخل محفظه تخلیه شده و منجر به ايجاد فشار منفي در داخل محفظه مي‌شود و به دنبال آن باعث مي‌شود كه ديوارة قفسة سينه به خارج كشيده شده در داخل توراكس فشار منفي ايجاد مي‌شود و هوا وارد ريه‌هاي بيمار مي‌گردد با برداشته شدن فشار منفي از محفظه دم پايان يافته و بازدم به صورت غير فعال صورت مي‌گيرد.

بیهوشی - ونتیلاتور

ونتيلاتورهاي فشار مثبت:

در اين ونتيلاتورها كه در سطح بسيار وسيع‌تري در بخشهاي مراقبتهاي ويژه مورد استفاده قرار مي‌گيرند ونتيلاتورهاي فشار مثبت در زمان دم گاز را تحت فشار به داخل ريه‌ها به جريان انداخته و يك فشار آلوئولي مثبت ايجاد مي‌كند و موجب اتساع قفسة سينه مي‌شود براي اين نوع تهويه وجود لوله تراشه يا تراكئوستومي ضروري است تا جريان هوا با حجم مورد نظر به طور كامل در زمان دم با فشار مثبت وارد ريه‌هاي بيمار گردد ونتيلاتورهاي فشار مثبت براساس ختم دم و شروع بازدم طبقه‌بندي مي‌شوند و شامل:

ونتيلاتورهاي با فشار ثابت:

در اين نوع ونتيلاتورها مرحلة دم با وارد شدن هوا به داخل ريه‌ها تا زماني كه فشار راههاي هوايي به فشار از پيش تعيين شده برسد ادامه دارد به محض تنظيم شدن فشار راه هوايي بيمار به حد از پيش تعيين شده بازدم صورت مي‌گيرد و اين نوع ونتيلاتورها حجم جاري تحويلي را زماني قطع مي‌كند كه فشار راههاي هواي بيمار به فشار از پيش تعيين شده برسد بنابراين با تنظيم مقادير بالاتر فشار بر روي دستگاه مي‌توان حجم بيشتري را تحويل ريه‌ها نمود.

نحوة تنظيم فشار در اين ونتيلاتورها براساس دستيابي به حجم جاري قابل قبول مي‌باشد، فشار راههاي هوايي بيمار در اين نوع تهويه ثابت است و حجم متغيير داده مي‌شود و بستگي به سرعت جريان، كمپليانس ريه و مقاومت راه‌ هوايي و مدار ونتيلاتور دارد بنحوي كه تغيير در هر يك از پارامترها مي‌تواند منجر به تغيير در حجم تحويلي به ريه‌ها شود.

ونتيلاتورهاي با حجم ثابت:

جريان گاز در اين ونتيلاتورها به داخل ريه تا زمان تحويل حجم از پيش تنظيم شده ادامه دارد به عبارت ديگر مرحله دم يا جريان گاز به داخل ريه زماني تمام مي‌شود كه حجم از پيش تنظيم شده بر روي دستگاه به داخل ريه‌ها تحويل گردد زمان لازم براي تحويل حجم به سرعت جريان و فشار ايجاد شده در راههاي هوايي متناسب است با تحويل حجم مي‌تواند تغيير نمايد، زماني كه حجم از پيش تعيين شده بر روي دستگاه با تعداد مشخص در دقيقه تنظيم شده باشد سرعت جريان بايد به نحوي تنظيم گردد كه حجم جاري در زمان دمي مناسب تحويل ريه‌ها گردد اين ونتيلاتورها بيش از سايرين قادر به كنترل تهويه واكسيژناسيون مي‌باشد و حجم از پيش تنظيم شده را به ريه‌هاي بيمار تحويل مي‌دهد و همين مزيت باعث استفاده شايع از اين ونتيلاتورها در بيماريهاي حاد تهويه‌اي مي‌باشد بعلاوه اين دستگاه ممكن است فشار راه هوايي را تا حد بسيار بالا افزايش داده و بيمار را در معرض خطر پنوموتراكس، آمفيزم زير جلدي قرار داده براي پيشگيري از چنين خطراتي معمولاً دريچه‌هاي محدود كنندة فشار بر روي ونتيلاتورهاي حجمي تعبيه شده كه در صورت افزايش فشار راههاي هوايي انتظار داريم كه دستگاه ارائه حجم را متوقف ساخته و از افزايش بيش از حد فشار راههاي هوايي پيشگيري نمايد.

ونتيلاتورهای با زمان ثابت:

در زمان دم هوا را در فواصل زماني از پيش تنظيم شده‌ايي به ريه‌ها وارد كرده و پس از سپري شدن زمان مذبور دم خاتمه و بازدم صورت مي‌گيرد سيكلهاي تهويه‌اي مي‌توانند به صورت ساده تحت كنترل مكانيسمهاي زماني يا از طريق سيت كردن تعداد تنفس در دقيقه و تنظيم نسبت دم به بازدم باشد بنابراين در اين ونتيلاتورها حجم و فشار راههاي هوايي متغير است به دليل تحت كنترل بودن زمان سرعت جريان يابد به نحوي تنظيم شود. كه حجم جاري مورد نظر در آن زمان وارد ريه‌ها گردد.

ونتبلاتور های با فرکانس بالا :

از انواع جدید ونتبلاتورها هستند که قادرند حجم های جارری کوچک را با فرکانس بالا به ریه های بیمار برسانند و در این حالت ریه ها به جای اتساع دچار ارتعااش می شوند و انتقال گاز بصورت انتشار صورت میگیرد .

منبع:anesthesia1

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 25 / 6برچسب:, ] [ 15:8 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ تخصصی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان خوش آمدید.
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان لذت از هوشبری با وبلاگ تخصصی اکسیژن و آدرس oxygen88.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
امکانات وب

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 2254
بازدید کل : 453208
تعداد مطالب : 248
تعداد نظرات : 32
تعداد آنلاین : 1

داغ کن - کلوب دات کام

تعبیر خواب آنلاین

.



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

.




.


فال امروز


استخاره آنلاین با قرآن کریم


Pichak go Up
فروش بک لینک طراحی سایت عکس